Da Linda Grande Vien og Wenche Mikkelsen ble utbrent og sykemeldt i jobbene sine som henholdsvis resepsjonist/servitør og personlig assistent, måtte begge stake ut ny kurs i arbeidslivet.
– Menneskene i Menko på Hamar ble redningen min, forteller Linda.
I 2012 møtte hun den berømmelige veggen. Hun fikk også en psykisk tilleggsdiagnose.
– Jeg var helt satt ut i to år. Jeg klarte ikke gjøre noe som helst, forteller 29-åringen, som hele tiden var fast bestemt på å tilbake i arbeidslivet. Men ikke til samme type jobb som hun hadde før, det frarådet både lege og psykolog henne å gjøre.
– Å jobbe som servitør og resepsjonist på et hotell innebærer ofte ugunstige arbeidstider, høyt tempo og høyt stressnivå. Noen takler slike utfordringer på strak arm, og stortrives i yrket, mens andre – som meg – sliter seg helt ut, sier Linda.
Etter sykemeldingsperioden deltok hun på et seminar i regi av NAV, der Menko kom for å presentere kurs og utdanninger. Det ble en aha-opplevelse.
– Jeg innså at et kurs – og forhåpentligvis også et fagbrev – innen salg og service kunne åpne en del dører for meg, selv om jeg jo manglet generell studiekompetanse. Det er så mye mer spennende innenfor dette faget enn bare hotellnæringen. Jeg trengte slettes ikke finne på noe helt annet, jeg måtte bare tenke litt nytt, forteller Linda, som kom på intervju hos Menko og fikk kursplass.
Hun ordnet selv praksis i avdelingen for maling på Maxbo.
– Også jeg da, som knapt visste opp og ned på et malingsspann, ler Linda.
Etter å ha vært borte fra arbeidslivet i flere år, var det tøft å skulle stå opp til et fast klokkeslett, være strukturert og prestere. Spesielt på dårlige dager.
– Jeg hadde absolutt tøffe perioder innimellom, det er ikke til å legge skjul på. Da opplevde jeg at kursveilederne hos Menko virkelig så meg, viste forståelse og tilrettela for at alt skulle gå bra. De fanget meg opp på en helt annen måte enn jeg tror man ville gjort ved en større utdanningsinstitusjon, sier Linda.
Hun fullførte salg og service året før Wenche Mikkelsen (47) tok fatt på samme kurs. Wenche hadde frem til da gått sykemeldt i tolv måneder.
– Jeg har hatt mange forskjellige jobber. De siste årene før jeg ble syk, arbeidet jeg tett på mennesker. Først som assistent i barnehage, deretter som personlig assistent for en rullestolbruker, forteller Wenche.
Hun la både hjerte og sjel i jobben sin, sto på til alle døgnets tider, og sa aldri nei til ekstravakter.
– Arbeidshverdagen tok virkelig mye energi. Jeg følte jeg brukte meg selv helt opp. Til slutt sa kroppen stopp, på samme tid som det skjedde en del ting i mitt privatliv. Jeg hadde bare ikke mer å gi, sier Wenche.
Etter sykemeldingsperioden var det ingen jobb å gå tilbake til, den hadde hun sagt opp. Nå stod et fagbrev innen kontor og administrasjon høyest på ønskelista. Wenche hadde tidligere hatt kortere vikariater på sentralbord og innen ordrebehandling, og følte at det var «mer henne».
– Jeg var heldig og fikk begynne på salg- og servicekurset hos Menko. Det føltes veldig trygt, for når sant skal sies var tanken på å gå rett ut i arbeidslivet etter en lengre sykemelding, ganske skummel. Med Menko fikk jeg en mykere overgang og god hjelp til å komme meg videre i mitt eget tempo. Her opplevde jeg at jeg ble godt tatt vare på, og at kursinstruktøren hadde forståelse for at vi ikke alltid hadde tipp topp dager vi som deltok, forteller hun.
Både Wenche og Linda bestod privatisteksamen og gikk opp til fagprøven ved sine respektive praksisplasser. Linda hos Maxbo og Wenche hos Asko.
– Jeg er stolt over å ha nådd målet mitt. Selv om jeg ikke har fått meg fast jobb enda, har fagbrevet bidratt til å gi meg mye bedre selvtillit, og jeg står selvsagt langt bedre rustet i arbeidsmarkedet nå enn før. Jeg er ved godt mot, sier Wenche.
Linda jobber som nestleder på en Esso-stasjon og stortrives.
– Endelig er jeg på riktig hylle innen yrkeslivet, mye takket være Menko. De bidro sterkt til å gjøre en utdannelse for meg mulig. Kanskje skal jeg en dag gå videre. Med fagbrevet kan jeg nemlig søke meg inn på visse høyskolestudier som administrasjons- og salgsledelse. Det er absolutt noe jeg snuser på, smiler Linda.