Aina Nicolaisen er Menkos barne- og ungdomsarbeider nr. 1000! Menko jubler, og kollegene kunne ikke vært mer fornøyd. Lykkeligst av alle er Aina selv.
«Jeg ble kjempeglad den dagen jeg så at jeg hadde et ubesvart anrop fra Menko,» husker Aina. «Jeg skjønte at jeg hadde fått kursplass, og en gylden mulighet til å realisere drømmen min.»
Aina hadde erfaring fra barnehage, men også fra arbeid med barn i Skedsmo menighet. Parallelt med kurset hos Menko i Lillestrøm hadde hun også ansvar for Knøttesang for småbarn i lokalmiljøet en kveld i uka.
«Dette viser at frivillig arbeid har en stor betydning både for opparbeidelse av realkompetanse og viktige erfaringer,» sier kursansvarlig Jonas Wiksén. «Vi anbefaler alle som har mulighet, å engasjere seg som frivillig. Lokale organisasjoner har alltid behov for frivillige. Det er givende og lærerikt, og det viser at du er engasjert og har interesse for barn og ungdom.»
Aina er en kreativ dame med stor interesse for estetiske aktiviteter, og tar gjerne ansvar for formingsaktiviteter i barnehagen. Det er viktig for henne å gi barna gode mestringsopplevelser og positive erfaringer med forming. Hun blander gjerne historiefortelling, sang og litteratur inn i aktivitetene.
«Jeg opplever henne som en varm person med et stort hjerte,» sier Wiksén. «Hun ønsker alltid å gjøre det riktige. Hun ba alltid om råd og innspill, og hun var ekstremt god til å la seg veilede. Hun utviklet seg hele tiden.»
På Menkokurset gjennomgår deltakerne hele pensum for barne- og ungdomsarbeiderfaget i løpet av ca. 20 uker. Det sier seg selv at det er en intensiv prosess hvor man må være påskrudd og disiplinert, og ha lite fravær for å få med seg alt.
Aina hadde svært godt oppmøte, kom alltid presis, og var veldig opptatt av å utføre egenstudier hvis hun mot formodning ikke kunne møte opp på kurset.
«Det var viktig å få med meg mest mulig teori. Praktisk erfaring hadde jeg mye av, så jeg hadde behov for fagkunnskap som kunne kobles til hva jeg opplevde på jobb,» sier Aina. Hun hadde stort utbytte av introduksjoner i nye pedagogiske temaer, etterfulgt av øvelser i å planlegge aktiviteter med faglige begrunnelser, og deretter gjennomføring av aktivitetene med resten av klassen som deltagende «barn».
Ainas råd til andre kursdeltakere er å benytte seg av disse øvelsene, fordi det gir fagstoffet mening på en morsom og tydelig måte.
Veien mot fagbrevet handler om å vise fram kunnskap, ferdigheter og holdninger. Det er ikke nok å lese fagbøkene, man må vise at man vet hvordan arbeid med barn foregår i virkeligheten, og synliggjøre at man ser sammenhengene mellom teori og praksis.
Dette var noe Aina fort lærte seg gjennom flere eksamensøvelser, veiledning og tilbakemeldinger fra kursholderne i Menko. Hun var godt forberedt til eksamen, som hun besto med god karakter.
Deretter meldte hun seg raskt opp til fagprøve, som hun fikk gjennomføre på praksisplassen.
Fjellhamar Gård barnehage er svært fornøyde med å ha Aina på laget. Pedagogisk leder Siv-Grethe Breiteig syns det er flott at Aina er i mål med utdannelsen, og stortrives med å jobbe med henne. «Hun er så kreativ, og finner på mye gøy. Og det merkes at hun har mye erfaring med barn,» sier Breiteig.
Menko har utdannet barne- og ungdomsarbeidere i en årrekke. Daglig leder i Menko, Arne Paulsen, startet opp kurs i Kristiansand allerede i 2010, og siden har det blitt kurs i 11 ulike byer, bl.a. Oslo, Hamar og Lillestrøm.
«Jeg er svært glad på Ainas vegne,» sier Paulsen. «Å hjelpe folk med å få fram det beste i seg, og å få gode mennesker inn i omsorgsyrker, er vår viktigste jobb. Alle i Menko deler den gleden Aina føler nå. Vi gratulerer!»